thaipusam

bismillah

pada kali ini, saya ingin sekali membincangkan sedikit tentang perayaan thaipusam yang telah berlangsung baru baru ini. walaupun ianya telah pun berlalu, sudah pasti kehangatan perayaan ini masih terasa bagi yang menyambutnya. 

apa yang ingin saya katakan di sini, sikap penganut penganut hindu yang telah ditonjolkan ketika perayaan ini diadakan. apa yang memalukan ialah terlalu banyak sampah sarap bekas makanan dan minuman sepanjang jalan. pandangan mata menjadi putih disebabkan bekas makanan dan minuman polistrin dibuang sepanjang jalan. adakah ini yang telah di ajar oleh tuhan siva? atau tuhan tuhan yang lain? ia sepatutnya tidak berlaku apatah lagi pada musim perayaan orang hindu. ini menunjukkan sikap orang hindu yang tidak menjaga kebersihan. sikap yang tidak baik yang ditunjukkan akan membuatkan masyarakat memandang serong terhadap agama ini. saya pasti semua agama mengajar perkara yang baik baik sahaja.

apa yang saya harapkan ialah perkara ini tidak berlaku lagi pada masa akan datang kerana perbuatan tersebut tidak mendatangkan sedikit pun faedah, bahkan lebih banyak keburukan yang akan berlaku pada masa akan datang.

sekian. 

0 ulasan:

Catat Ulasan