lentang besh!!

bismillahirrahmanirrahim....










Air yang jernih membuatkan aku sangat tenang melihatnya. Subhanallah! Cantiknya ciptaan Allah. Dalam aku sibuk melayan diri, tiba-tiba...

"Syakirah! Buat apa tu? Jom cepat!" Aku tersengih.

Kami melilit tali di antara pokok-pokok yang mana kami terpaksa merentasi sungai untuk melilitnya. Nampak air sungai tersebut tenang sahaja tapi nak tenggelam di buatnya. Arus agak deras, kami pun berhati-hati. Ini program SAMPLE yang pertama aku ikuti. Seronok? Mesti la seronok! : ) Sementara orang lain sedang berkenalan, aku sudah basah kuyup bermandi-manda. Eh, aku buat kerja lilit tali kat pokok la!

Kemudian aku naik ke darat, dalam menggigil-gigil aku cuba menolong untuk hidupkan api, boleh juga aku panaskan badan ni : ) Ayam seplastik menuggu-nunggu untuk di bakar, kelihatan seperti melompat-lompat dan berterbangan. Aku berangan sendiri, tidak sabar rasanya untuk melahap ayam-ayam tersebut.


Setiap orang mendapat bahagian masing-masing dengan dua ketul ayam. Selepas membaca doa makan, kami makan bersama-sama. Tetapi tak semena-mena perjalanan makanku makin perlahan, padahal tadi bukan main lagi bising perut ini. Aku sudah tidak boleh menelan lagi, ada seketul ayam lagi. Nak di buang, segan pulak di hadapan semua kawan. Nak di bawa balik, malas laaa... Aku telan juga walaupun lambat-lambat. Kesannya, aku tidak menyentuh ayam untuk seminggu, muak di buatnya!


Dalam tidak sedar, masa untuk pulang sudah tiba. Aku tidak akan lupakan saat-saat indah bersama kawan-kawan baru dan lama. Terima kasih semua kerana izinkan saya menjadi sahabat kalian......sahabat dunia akhirat! Kami meninggalkan sungai lentang dengan kenangan indah, akan ku ingat sampai bila-bila : ) Cahaya matahari menembusi celah-celah pokok lalu terkena simbahannya pada mukaku. Aku mendongak, "Thanks, ya Allah..."



0 ulasan:

Catat Ulasan